Kieszonkowe. Dobry sposób na poznanie wartości pieniądza

2018-06-19
Kieszonkowe. Dobry sposób na poznanie wartości pieniądzaWiększość rodziców wcześniej czy później wprowadza w życie swojego dziecka kieszonkowe. Jest to doskonały sposób na poznanie przez nasze dziecko wartości pieniądza. Wszystko wydaje się takie proste. W przypadku młodszego potomstwa zaopatrujemy je w piękną świnkę skarbonkę, a w przypadku nieco starszych już dzieci ofiarujemy im własny, pierwszy portfelik.

Niestety prawdą jest, że bardzo często rodzice, podejmując spontaniczną decyzję o przyznaniu dziecku cotygodniowego bądź comiesięcznego kieszonkowego, nie przygotowują się odpowiednio na tą sytuację, kierując się niewłaściwymi zasadami.

Czym kierować się przy wyborze skarbonki dla dzieci?


Przy wyborze skarbonki dla dzieci czy portfelika pozwólmy dziecku samodzielnie podjąć decyzję co do wyboru. Czy to będzie tradycyjna, porcelanowa skarbonka dla dzieci (Porcelanowa skarbonka dla dzieci Żółw Djeco) a może nasz mały ekonomista postanowi gromadzić pieniądze z ulubieńcem swoich bajek jak Skarbonka dla dzieci Darth Vader Small Foot czy Skarbonka Minionek Small Foot? Pozwólmy dziecku decydować o swoich potrzebach już od pierwszych chwil wkroczenia w świat finansów i wydatków. Małymi kroczkami angażujmy dzieci w podejmowanie decyzji, nawet tych z pozoru błahych. Ich poczucie samodzielności i decyzyjność zaowocuje w niedalekiej przyszłości większą pewnością siebie i śmiałością w podejmowaniu nowych decyzji.

Zainteresowanie wartością pieniądza

Dziecko w wieku 5-6 lat zaczyna kształtować w swojej głowie obraz wartości pieniądza. Coraz częściej padają pytania z jego strony: Czy to dużo mniej, czy dużo więcej? Co jest drogie a co tanie? Czy banknot 10 zł. to dużo?

Jeśli więc postanowimy wprowadzić w życie naszego dziecka kieszonkowe zróbmy to właściwie, kierując się przedstawionymi poniżej zasadami:

  • Kieszonkowe pełni role drobnej ,,pensji”, wypłacajmy ją więc dzieciom zawsze w ustalonym, stałym terminie (raz w tygodniu, raz w miesiącu).
  • Kieszonkowe nie jest formą zapłaty ,,za coś”. Nie wpajajmy dziecku, że otrzymane wynagrodzenie jest wynagrodzeniem za np. bycie grzecznym, posprzątanie pokoju czy też odrobienie lekcji.
  • Kieszonkowe nie jest formą nagrody za uzyskanie pozytywnej oceny w szkole czy wzorowe zachowanie.
Nie stosowanie się do powyższych wskazówek powoduje zachwianie pewnych wartości w życiu rodzinnym. Zanika bezinteresowna pomoc na rzecz zasady ,,coś za coś”. Dziecko zaczyna dostrzegać konsumpcjonizm i kierować się ideą, że w życiu opłaca się robić tylko to, co przynosi zyski a nie to co niesie za sobą wartości niematerialne.

Kieszonkowe. ZA i PRZECIW.

Przed podjęciem decyzji o wprowadzenie dziecku kieszonkowego warto zapoznać się z argumentami za i przeciw.

ZA:

·         kieszonkowe daje możliwość poznania wartości pieniądza,

·         uczy odpowiedzialności, za podejmowane decyzje,

·         uczy samodzielności i decyzyjności,

·         uczy oszczędzania,

·         pobudza motywację i dążenie do osiągania założonych celów,

·         uczy podstaw dodawania i odejmowania.

 

PRZECIW:

·         to rodzice decydują o bieżących potrzebach dziecka,

·         utrata kontroli nad rodzajem kupowanych przedmiotów (swoboda zakupów dziecka),

·         kształtowanie postawy roszczeniowej u dziecka,

·         materializm wczesnego dzieciństwa,

·         problem z określeniem odpowiedniej wysokości kieszonkowego,

·         pieniądz jako rekompensata braku czasu rodziców.

 

Jeśli zdecydujemy się na zakup skarbonki dla dziecka i wprowadzenie kieszonkowego w jego życie ustalmy wspólnie z dzieckiem trzy podstawowe zasady:

1) Wielkość kieszonkowego.

2) Termin i częstotliwość wypłaty.

3) Cel - Przeznaczenie kieszonkowego.

Pieniądz stanowi nieodzowną składową życia każdego człowieka. Tylko od nas zależy, na jakim etapie rozwoju naszego dziecka uznamy jego gotowość do posiadania i zarządzania osobistym, dziecięcym budżetem. Skarbonka to doskonały przykład zabawki edukacyjnej

Ciekawostka


Słyszeliście o często polecanej przez pedagogów i psychologów dziecięcych ,,metodzie trzech słoików”? Zasada ta przybiera formę edukacji finansowej dla najmłodszych. I tak oto:

I słoik - BIEŻĄCE WYDATKI

II słoik - OSZCZĘDNOŚCI

III słoik - POMOC.

(give - spend - save).

Jest to metoda, która pozwala dziecku zrozumieć, że nie wszystkie pieniądze, które ofiarują mu rodzice i bliscy są przeznaczone na bieżące wydatki i zachcianki. Zupełnie tak jak w dorosłym życiu. Ważną zasadą, którą powinni kierować się rodzice w tym przypadku, jest absolutne nie przymuszanie dziecka do równego podziału otrzymanych pieniędzy na każdy ze słoików. Jeśli dziecko nie ma ochoty bądź nie wyraża chęci przeznaczenia określonej sumy pieniędzy na pomoc innym - uszanujmy jego decyzję. Przyjdzie bowiem moment, że zapragnie podzielić się tym, co ma z innymi, bardziej potrzebującymi.
Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2018
Podziel się swoim komentarzem z innymi
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel